El ayak ağız hastalığı

Yaz mevsimi ile birlikte el ayak ağız hastalığı salgını başladı. Geçen yıl paylaştığım bu gönderiyi tekrar hatırlatmak istedim. 🎈El ayak ağız hastalığı yaz ve sonbahar aylarında görülen enterovirusların etken olduğu bir enfeksiyon hastalığıdır. 🎈Hastalık enfekte kişiyle direk el teması, damlacık yoluyla solunumsal bulaşma, enfekte sekresyonlar taşıyan oyuncak, havuz suyu ile temas etme ile bulaşabilir.🎈Hastalığın başlangıcı genel viral enfeksiyonların başlangıç bulgularıyla aynıdır. Halsizlik, boğaz ağrısı, burun akıntısı ve yüksek ateş görülebilir. 🎈Hastalığın ilerleyen günlerinde karekteristik döküntüleri ortaya çıkar. Bu döküntüler su çiçeği gibi diğer döküntülü viral enfeksiyonlardan farklı olarak avuç içlerinde, parmak aralarında, ayak tabanlarında yaygındır. Kol ve bacaklarda, popo kısmında döküntü görülebilir. 🎈Ağız içinde yanak iç kısmında, damakta ağrılı afta benzeyen yaralar ortaya çıkar ve bu aftların ağrılı olması çocuğun beslenmesini engeller. Ağrıyı azaltmak için ağız içi spreyler kullanılabilir ve sıvı gıdayla beslenme önerilir .🎈Çocuk el ve ayaklardaki döküntülü alanlarda ağrı ve yoğun kaşıntı hissedebilir, kaşıntıyı gidermek için antialerjik ilaçlar kullanılabilir. 🎈El ayak ağız hastalığının çok nadir ciddi komplikasyonları olur, hasta çocukların çoğu diğer viral enfeksiyonlarda olduğu gibi 1 hafta civarında düzelir. Bu hastalığı geçiren çocuklarda, hastalık bittikten sonraki günlerde el ayaklarda soyulma ve tırnak düşmesine rastlanılabilir. 🎈Hastalık kalıcı bağışıklık bırakmaz, daha önce hastalığı geçirmiş çocuk ilerleyen yıllarda tekrar el ayak ağız hastalığına yakalanabilir. 🎈Çocuklardan erişkinlere geçiş ihtimali olmakla birlikte, nadirdir, süt çocuklarında ve erişkinlerde düzelme daha zor gerçekleşir.